HFO-1234yf - nowy, kontrowersyjny czynnik chłodniczy

Drukuj
Kategoria: Klimatyzacja
Opublikowano

depositphotos.comKontynuując walkę z globalnym ociepleniem, Unia Europejska wprowadziła przepisy, które mają uczynić nowe pojazdy bardziej ekologicznymi. Dotyczą one nowego czynnika klimatyzacji.  Do 2017 r. każdy nowy samochód sprzedawany na terenie UE będzie musiał obowiązkowo posiadać nowy czynnik klimatyzacji - HFO-1234yf (R 1234yf), który zastąpi dotychczas stosowany R134a.

 

          Czynnik ten budzi wiele kontrowersji i wprowadził duże zamieszanie na rynku samochodowym. Coraz więcej osób poszukuje aut, które są go pozbawione. Dlaczego?

          Otóż z jednej strony badania  przeprowadzone przez koncern Daimler  potwierdziły, że podczas symulowanego zderzenia, użyty w aucie czynnik chłodniczy R1234yf uległ zapaleniu, a następnie w połączeniu ze środkami gaszącymi - głównie z wodą- przekształcił się w toksyczny, śmiercionośny kwas fluorowodorowy, który z łatwością przenika przez ludzką skórę.

          Kolejnym problemem są względy finansowe. Nowy czynnik jest znacznie droższy od starego co będzie miało wpływ zarówno na koszty produkcji samochodów, jak i ich serwisu. Szacuje się, że koszt napełnienia całego układu wzrośnie z dotychczasowych 200 - 250 zł. do nawet 1000 zł. Ponadto R1234yf musi być wymieniany co 2 lata.

Mając na uwadze powyższe coraz więcej osób zwraca uwagę na to, które auta posiadają już nowy czynnik.

       Inne firmy prowadzące badania nad tym czynnikiem twierdzą jednak, że HFO-1234yf jest bezpieczny do stosowania w samochodach, zarówno pod względem toksyczności, jak i palności. Nowy związek charakteryzuje znacznie niższy współczynnik GWP (=4) niż R134a oraz krótkim czasem życia w atmosferze, wynoszącym  11 dni ( w przypadku R134a jest to 13 lat oraz ponad 500 lat dla CO2). Czynnik ten jest w stanie zapewnić skuteczne chłodzenie w najgorętszych regionach świata. Samochody z nowym czynnikiem będą zużywały mniej paliwa, co wpłynie na obniżenie emisji CO2.

          Wielu producentów rozpoczęło już produkcję pojazdów wyposażonych w R1234yf.

Wśród pierwszych modeli znajdują się Hyundai i30 i Santa Fe, Kia Ceed i Sorrento, Opel Mokka, Lan Range Rover, Chevrolet Malibu, Masserati Quattroporte, Mitsubishi Space Star.

Ze stosowania czynnika wycofało się Audi i BMW, gdyż według nich kryteria przyjęte w dotychczasowych badaniach nie dają pewności, że jest on jest bezpieczny.

 

 

Powered by Bullraider.com
Copyright 2011 HFO-1234yf - nowy, kontrowersyjny czynnik chłodniczy.
Templates Joomla 1.7 by Wordpress themes free